Instrukcje techniczne

Rejestracja legitymacji szkolnych

Powrót do listy

Celem jest stworzenie w każdej uprawnionej jednostce rejestru wydanych legitymacji szkolnych (papierowych i plastikowych) oraz umożliwienie zarejestrowania mLegitymacji.

Rejestr legitymacji obejmuje typy szkół publiczne i niepubliczne:

  • Szkoła podstawowa
  • Liceum ogólnokształcące
  • Technikum
  • Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy
  • Ogólnokształcąca szkoła muzyczna I stopnia
  • Ogólnokształcąca szkoła muzyczna II stopnia
  • Liceum sztuk plastycznych
  • Ogólnokształcąca szkoła baletowa
  • Zespół wychowania przedszkolnego
  • Punkt przedszkolny
  • Poznańska szkoła chóralna
  • Bednarska Szkoła Realna
  • Branżowa szkoła I stopnia
  • Szkoła policealna
  • Szkoła sztuki cyrkowej
  • Kolegium Pracowników Służb Społecznych
  • Szkoła muzyczna I stopnia
  • Szkoła muzyczna II stopnia
  • Szkoła sztuki tańca
  • Inna szkoła artystyczna
  • Policealna szkoła muzyczna
  • Policealna szkoła plastyczna
  • Branżowa szkoła II stopnia

Aby wykazać legitymację Uczeń musi być zarejestrowany w systemie SIO z numerem PESEL lub bez numeru PESEL.

Dla ucznia np. pierwszoklasisty w tym roku szkolnym 25/26, który już otrzymał legitymację szkolną z nadamy numerem, wykazujemy w SIO, legitymację istniejącą– tak by wpisać ręcznie numer z wydanego dokumentu fizycznego.

Określany jest rodzaj legitymacji: Nowa lub Istniejąca – od wybrania tej opcji zależy czy numer legitymacji jest wpisywany ręcznie, czy nadawany automatycznie.

  • Nowa numer nadawany jest automatycznie według wzoru LP/RR/RR/RSPO- Nowa legitymacja, to taka która nie była wpisana do lokalnego rejestru w podmiocie i jest rejestrowana w SIO z nowym numerem.
  • Istniejąca numer wpisywany jest ręcznie – Istniejąca legitymacja, to taka która zarejestrowana w lokalnym rejestrze podmiotu i przenoszona do rejestru w SIO z numerem legitymacji z tego rejestru.

Jeśli uczeń ma legitymację z opcji Nowa nie można dodać kolejnej legitymacji z opcji Istniejąca, natomiast jeśli uczeń ma legitymację z opcji Istniejąca kolejna legitymacja musi mieć wartość Nowa.

W legitymacji mamy dwa typy:

  • papierowa
  • plastikowa

Legitymacja z rodzajem Nowa może mieć tylko typ legitymacji plastikowej na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI I NAUKI z dnia 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.

Natomiast legitymacja papierowa może być wydawana do 12 lipca 2024.

Szkoły i placówki przedszkolne wydają legitymację szkolną/przedszkolną tzw. papierową lub plastikową – należy pamięć, że uczeń/wychowanek nie może posiadać jednej i drugiej.

Aby móc uczniowi zarejestrować legitymacje w systemie SIO, uczeń musi mieć wykazane dane:

  • posiadać naukę
  • przypisanie do oddziału podstawowego lub oddziałów dodatkowych: przygotowawczego lub RW.

Należy zarejestrować wszystkie wydane/ważne legitymacje.

Rejestr legitymacji jest dostępny w zakładce Uczniowie:

okno rejestru legitymacji

Rejestracja legitymacji istniejącej :

Po kliknięciu przycisku DODAJ otworzy się okno do wykazania danych:

okno z polami do wypełniania

W pierwszej kolejność należy wyszukać dane ucznia któremu wykazujemy legitymację.

Wyszukiwanie jest możliwe po wpisaniu nazwiska lub nr PESEL:

wyszukiwanie ucznia

Klikamy w dane ucznia:

zaznaczony wpis wyszukanego ucznia

Następnie uzupełniamy resztę pól:

  • Rodzaj legitymacji
  • Typ legitymacji
  • Numer legitymacji
  • Data wydania

do zaznaczenia jeśli to dotyczy danego ucznia są pola :

  • Czy legitymacja dla niepełnosprawnego ucznia ?
  • Czy duplikat ?
  • Pole data końca ważność zaczytuje się z automatu do daty końca września następnego roku szkolnego.

widok na uzupełnione dane dotyczące legitymacji

  • Zdjęcie – w celu zaimportowania zdjęcia, należy najpierw wybrać plik „*.jpg” z wizerunkiem ucznia.

Parametry zdjęcia :

    • Zdjęcie musi być w palcie barw RGB
    • Format zdjęcia: .JPG
    • Maksymalny rozmiar zdjęcia to 60kb
    • Maksymalny wymiar zdjęcia to 246×304
    • Jakość zdjęcia w przedziale 0.9 do 1.0

Klikamy w pole Przeciągnij i upuść plik tutaj lub wybierz z komputera :

Przeciągnij i upuść plik tutaj lub wybierz z komputera

i wybieramy wcześniej przygotowane zdjęcie ucznia :

widok ma wyprany jpg zdjęcia ucznia

Zaczytuje się ono w systemie:

zaczytane zdjęcie ucznia w systemie

Potwierdzamy wybór za pomocą przycisku ZATWIERDŹ, następnie ZAPISZ.

okno z zaznaczonym przyciskiem do zapisania zdjęcia

Zdjęcie ucznia zostanie dodane w formularzu rejestracji legitymacji:

widok na czytane zdjęcie ucznia

Całość formularza zapisujemy przy pomocy przycisku ZAPISZ.

Dane pojawią się na liście rejestru legitymacji:

lista wpisów w rejestrze legitymacji

Po kliknięciu we wpisy wyświetlą się szczegóły zarejestrowanej legitymacji w tym nr legitymacji wpisany ręcznie:

Podgląd szczegółów zarejestrowanej legitymacji

Rejestracja legitymacji nowej :

W pod zakładce Rejestr legitymacji korzystamy z przycisku DODAJ, otworzy się okno do wykazania danych.

Najpierw wyszukujemy dane ucznia, wyszukiwanie działa po nr PESEL lub nazwisku.

wyszukiwanie ucznia

Klikamy w wyszukany wpis:

wyszukany wpis ucznia

Uzupełniamy resztę pól:

  • Rodzaj legitymacji
  • Typ legitymacji – plastikowa zaczytuje się automatycznie
  • Numer nadawany jest automatycznie według wzoru LP/RR/RR/RSPO
  • Data wydania zaczytuje się z automatu z daty aktywnego przypisania
  • Data końca ważność zaczytuje się z automatu do daty końca września następnego roku szkolnego.

do zaznaczenia jeśli to dotyczy danego ucznia są pola :

  • Czy legitymacja dla niepełnosprawnego ucznia ?
  • Czy duplikat ?

zaznaczony rodzaj legitymacji "nowa"

  • Zdjęcie – w celu zaimportowania zdjęcia, należy najpierw wybrać plik „*.jpg” z wizerunkiem ucznia.

Parametry zdjęcia :

    • Zdjęcie musi być w palcie barw RGB
    • Format zdjęcia: .JPG
    • Maksymalny rozmiar zdjęcia to 60kb
    • Maksymalny wymiar zdjęcia to 246×304
    • Jakość zdjęcia w przedziale 0.9 do 1.0

Przy nowej legitymacji zdjęcie ucznia z dokumentu fizycznego powinno się pokrywać z wersją elektroniczną.

Klikamy w pole Przeciągnij i upuść plik tutaj lub wybierz z komputera :

Przeciągnij i upuść plik tutaj lub wybierz z komputera

Wybieramy wcześniej przygotowane zdjęcie ucznia :

widok ma wyprany jpg zdjęcia ucznia

Zaczytuje się ono w systemie:

zaczytane zdjęcie ucznia w systemie

Potwierdzamy wybór za pomocą przycisku ZATWIERDŹ, następnie ZAPISZ.

okno z zaznaczonym przyciskiem do zapisania zdjęcia

Zdjęcie ucznia zostanie dodane w formularzu rejestracji legitymacji:

widok na czytane zdjęcie ucznia

Całość formularza zapisujemy przy pomocy przycisku ZAPISZ.

Dane nowej legitymacji pojawią się na liście rejestru legitymacji:

lista wpisów w rejestrze legitymacji

Po kliknięciu we wpisy wyświetlą się szczegóły zarejestrowanej legitymacji wraz z nadanym automatycznie numerem:

okno ze szczegółami zarejestrowanej legitymacji

Tylko Uczeń ze zweryfikowanym numerem PESEL może posiadać mLegitymację przy jego danych dotyczący legitymacji będzie widniał wpis:

mLegitymacja wydana do legitymacji

W przypadku legitymacji szkolnych uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z okresem obowiązywania w ramach przypisania do oddziału podstawowego lub orzeczenie RW z okresem obowiązywania w ramach przypisania do oddziału RW na końcu numeru legitymacji jest dodana litera ‘N’ (LP/RR/RR/RSPO/N) – gdy orzeczenie wydane w trakcie roku szkolnego wydawana jest nowa legitymacja z nowym numerem i oznaczeniem ‘N’ – stara legitymacja musi mieć wstawioną datę końca ważności.

Legitymacja na liście jest oznaczona etykietą:

etykieta Czy legitymacja dla ucznia niepełnosprawnego

okno ze szczegółów legitymacji ucznia z orzeczenieniam

mLegitymacja :

Po rejestracji legitymacji w systemie SIO, uczeń tylko ze zweryfikowanym numerem PESEL może posiadać dodatkowo mLegitymację szkolną, która ma taki sam numer jak papierowa czy plastikowa.

mLegitymacja wydawana jest automatycznie każdemu uczniowi, który ma zarejestrowaną ważną legitymację, ma wgrane zdjęcie i nie ma cofniętej zgody rodziców/ucznia.

Uczeń może posiadać mLegitymację szkolną jeżeli została wyrażona zgoda na jej posiadanie przez rodzica lub pełnoletniego ucznia. Z założenia w systemie zgoda ustawiona na „Tak”.

zgoda ustawiona na "Tak"

Oczywiście jest możliwość odznaczenia checkbox jeżeli zgoda nie została wyrażona, można to zrobić poprzez modyfikację – opcja ołówka:

okno z opcją modyfikacji zaznaczonej zgody

W zakładce Rejestr legitymacji jest możliwość Importu danych dotyczących istniejących legitymacji z pliku CSV – instrukcja Tworzenie pliku CSV import istniejących legitymacji instrukcja

Istnieje możliwość wygenerowania listy wpisanych legitymacji do pliku poprzez skorzystanie z opcji Wygeneruj listę do pliku:

okno z zaznaczoną Wygeneruj listę do pliku

Po kliknięciu opcji należy wybrać rok szkolny i typ oddziału z którego będą generowane dane i kliknąć przycisk GENERUJ :

widok na zaznaczone dane do generowania pliku

Wygenerowany plik zapisujemy w wybranym miejscu:

zapisany plik

Plik zawiera dane:

  • numer legitymacji
  • data wydania
  • imię
  • nazwisko
  • poziom klasy
  • miejsce na podpis ( np. jak uczeń odbierze legitymację)

format danych w wygenerowanym pliku

W zakładce Rejestr legitymacji jest możliwość pobrania kodów QR umożliwiających aktywację mLegitymacji (opcja tylko dla uczniów ze zweryfikowanym nr PESEL) :

zaznaczona opcjia pobierz KOD QR

Po kliknięciu opcji rok szkolny zaczytany jest automatycznie na 2025/2026 należy wybrać typ oddziału z którego będą generowane dane i kliknąć przycisk GENERUJ :

widok na zaznaczone dane do generowania pliku

Wygeneruje się lista kodów QR umożlwiających aktywację mLegitymacji.

Plik zawiera dane:

  • Nazwisko i imię
  • PESEL
  • Klasa
  • Kod QR ważny do
  • Kod aktywacyjny Kod QR

lista kodów QR umożlwiających aktywację mLegitymacji

Kod QR jest niezbędny, aby aktywować legitymację szkolną w aplikacji mObywatel.

Kody są też dostępne w systemie ZPE Strona główna – zpe.gov.pl

Aby zalogować się do ZPE i aktywować legitymację szkolną w aplikacji mObywatel uczeń musi posiadać dane do logowania do systemu ZPE.

Loginy do ZPE generowane są w Strefie Pracownika https://strefa.ksdo.gov.pl/ , zakładka Raporty (Raporty SIO2 2025/2026). Dane są w pliku Excel – nazwa użytkownika to login do ZPE. Dyrektor powinien loginy pobrać i rozdzielić wśród uczniów.

Po rejestracji legitymacji z całym pakietem danych (ze zdjęciem) mLegitymacja -kod QR do aktywacji mLegitymacji w aplikacji mObywatel będzie dostępny w ZPE po około godzinie.

Na liście rejestracji legitymacji jest możliwość filtrowania danych poprzez filtry dostępne w prawnym rogu aplikacji:

zaznaczony przycisk filtrowania

Filtrowanie wpisów jest możliwe po np. imieniu, nazwisku, nr PESEL , nr legitymacji itp. i skorzystaniu z przycisku WYSZUKAJ: okno z przykładowymi filtrami i opcja wyszukaj

Wyfiltrowane dane:

wyfiltrowane dane